الثلاثاء، 21 أغسطس 2007

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
السؤال ده مهم جدا وهو..... ليه
الموضوع ده لكل الشباب المصرى اللى نفسه يغير ويمحى الفساد عن ارض مصر الحبيبه
اذا قولنا ليه ؟ ياترى الجواب هايبقى ايه
هايبقى الجواب صعب قوى ازاى
مثلا لو قولنا ليه انت طالب فى كليه الطب وشغال سواق تاكسى ليه؟
مين يقول ان الفقير يتحبس ويموت والغنى بمكالمه تليفون يخرج منها ليه.؟
ليه الفقير يعيش فى العشش والغنى فى قصور ليه؟
ليه الغنى مايعطيش للفقير عشان يعيش ؟؟
لحد دلوقتى وظيفه السؤال ........ ليه ؟ محبطه يعنى ضدنا
طيب ماتيجوا نستخدمها لصالحنا طيب ازاى ؟
انا قبل ما اعمل اى حاجه اسال نفسى الاول ليه؟
ليه انا هاعمل كذا ؟ ليه انا هاشتغل كذا؟
ساعات هاتكون الاجابه انا مضطر انى اعمل كذا وهو ده اللى انا عاوز اوصله اننا مش مضطرين اننا نعمل اى حاجه مش راضين عنها
اخواتى الشباب والبنات ايضا ياريت كلمه ليه تكون امام اعيوننا دائما لانها سوف تجنبنا اخطاء كثيره
وللحديث بقيه.....اخوكم
اكس

هناك تعليقان (2):

jinja يقول...

ايه يا واد يا اكس الكلام الجامد ده تسلم ايدك بس اظن ان احنا كلنا عارفين ليه حتي انت كمان وانا برده هاجوبك ده يا سيدي لان حكومتنا عملت كل حاجه بالفلوس زي ما بقولوا كدا اللي معاه فلوس يدوس ومثل تاني معاك فلوس خش ويلم معاكش فلوس اقعد علي السلم وهو ده المثل اللي بقيت بلدنا ماشيه بيه عشان هي دي القعده اللي بنتها حكومتنا

غير معرف يقول...

والله عندك حق ساعات فعلا بنرمى كل حمولنا على البلد .هو احنا ليه مستنين الوظيفة طيب منشتغل احنا ونكبر نفسنا
مواطنه محبطة