بسم الله الرحمن الرحيم
سيادة الوزير ارجوا من سيادتك التفكير ولو للحظه وتسال نفسك السؤال ده هل التعليم في هذه البلد قادر ان يخلق جيل ممكن يطلع منه علماء او علي الاقل شاب متعلم يرفع من شان بلده او ان هذا التعليم يساوي او يقارب ادني مستوي تعليم في العالم اجمع ؟ وهل انت راضي عن هذا ؟ انا عايز بس الجواب اذا كان رايك ان التعليم قادر فانت موهوم يا سيدي واذا كان ردك لا مش قادر فما دور سيادتكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وشكرا
الاشتراك في:
تعليقات الرسالة (Atom)
هناك 4 تعليقات:
والله بص هقولك حاجة
العيب مش فى المناهج وبس
اصل لو العيب على المنهج مكنتش انا كبرت واتخرجت وغيرى كتير وفلحوا فى حياتهم وبقى منهم دكاترة الجامعة والعلماء
الطالب عليه عبء برده
عب البحث والتدوير
عبء المذاكرة
انت عارف المناهج اللى انت بتعيب عليها دى
بره مفيش كده بره فى البحث وتدوير وختراع وابتكار
يعنى الطالب على ما يتعلم حاجة بيتعب تقوم تثبت فى دماغه
تعالى للمدرس .. عليه عبء برده
لا بيشرح فى الفصل ولا بيتعب نفسه حتى فى الدرس الخصوصى
يعنى لو بيشرح للطال قانون رياضى
تلاقيه عمال يحفظ الطالب الخطوات
بمعنى لما تشوف كذا حط كذا ولما تطلع الرقم كذا يبقى كده ماشى صح
انما ليه وازاى ومين رايح فين وجاى منني مش بيعمل كده
والطال مبسوط لانه لاقى اللى بيسهل عليه الدنيا
بقى شوف حبة الفهم القليلن فى المناهج اللى هيا تعتبر خيبانة مش قادرين يعملوا بيهم
تخيل بقى لو المناهج كلها فهم وبحث وابتكار
الطالب مش هيتعلم حاجة خالص
والطالب بقى
لو ربنا كرمه بمدرس دخله المكتب وقاله اعملى بحث
ولا اعمل اللوحة دى فى البيت
يروح الطالب يعيط لمامته
لازم نعمل عشان الدرجات
ويطلعوا يرسموا اللوحه عند خطاط
واى حد يعمل البحث او النشاط
مع ان دا من شانه ان الطال يشتغل بايده عشان يفضل المعلومة فى دماغه
لو المناهج اللى موجودة دى اطبقت على حق ربنا الطلبة حالهم هيتصلح كتير
انما دا جتى المناهج اللى الناس بتقول عليها وحشة مش ماشيين فيها ولا عارفين نطبقها صح
روح المدارس شوف حصة الرسم
ولا النشاط
ولا التربية الرياضية
تلاقى المدرسة قاعدة تفطر مع صحابها وسايبة العيال تضرب فى بعض
او موقفة عليهم حد عشان ترعبهم وتكبتهم
صديقي او صديقتي انا مش قصدي الناهج الدراسيه بس لكن احنا في بلدنا بنعتمد علي النظري 99 في الميه ويكاد يكون ميه في الميه
لكن المفروض ان اصل تعليمنا يبقي العملي اولا وبعد كدا النظري
يعني الطالب يكتب اللي عمله بايده وفهمه مية في الميه وان شاء الله لو اتكلمنا مع بعض اكتر هاقولك طرق ان شاء الله نعدل بيها تعليمنا باذن الله
بصوا اقولكم حاجة انا متفق في جزء مع الاخ اللي بيقول العيب مش في المناهج بس
لان زويل و نجيب محغوظ و السادات اتعلموا مناهجنا او مناهج اقرب ليها
و ممكن تكون انيل كمان
ونجحوا و وصلوا لنوبيل
الطالب عليه عبء و كمان المدرسه و المدرس و العيله
المفروض تشجع
كمان الظروف اللي الواحد بيتربي فيها في ناس معاها شهادات عليا من هندسة و بتلم زبالة في الشوارع مع انهم ممكن يبقوا زي زويل و احسن
بس معندهنش طموح و مش عايزين يطوروا نفسهم
حكمل كلامي بعدين بس اشوف رايك ايه في كده
السلام عليكم
الاول يا جماعة النظريه فى ان المناهج فيها حاجات زيادة جدا وحاجات ملهاش اى لازمة ان احنا ناخدها يعنى حشو فى مخنا وبس حتى فى الكليه فى زيادات كتير وطبعا لما نيجى نزاكر بدل منركز فى جزئ بسيط ومفيد بنزاكر كم كبير لدرجة ان الجزء فعلا المهم بتبقى النتيجة ان احنا نهمله.سورى طولت عليكم
مواطنه محبطة
إرسال تعليق